یگانه پستاندار دریاچه خزر از تور صیادان نجات یافت
بچه های محيط زيست دانشگاه منابع طبيعي گرگان
Scientific Community Environment Natural Resources University of Gorgan

فک خزری که در تور صیادان به دام افتاده بود، با اقدام محیط بانان و ماموران اجرایی شهرستان بندر ترکمن آزاد و به محل زندگی خود بازگردانده شد.

به گزارش سبزپرس، محمد ممشتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: ماموران گارد اجرایی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ترکمن در گشت و کنترل و پایش مناطق ساحلی دریای خزر متوجه به دام افتادن یک فک خزری در تور صیادان ماهی در نزدیکی جزیره آشوراده شدند که با تلاش و همت پرسنل گارد اداره حفاظت محیط زیست بندر ترکمن و یگان حفاظت اداره کل شیلات این فک از تور صیادان رها شد. 
او ادامه داد: خوشبختانه این فک پس از انجام معاینات بالینی توسط دامپزشک و تهیه نمونه خون از این یگانه پستاندار خزر برای بانک ژن سازمان محیط زیست دوباره در آغوش دریا رهاسازی شد.
فک پستانداری است که در آب زندگی می‌کند و تنها برای زادآوری، و گاهی برای استراحت به ساحل می‌آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می‌کند. فک‌ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.

تنها پستاندار بزرگترین دریاچه جهان در خطر انقراض

كاپیتان لنج به محض بالا كشیدن تورهای بزرگ ماهیگیری دستور می دهد محموله را در كف شناور خالی کنند و همزمان با جداسازی آبزیان صید شده، دستور قتل عام «فك خزری» را صادر می كند. حیوان بی گناه و دوست داشتنی كه نه تنها دشمن انسان نیست بلكه در چرخه حیات آبزیان نقش فعال و سازنده ای را هم ایفا می كند اما صیادان می گویند فكها با خوردن ماهیها كسب و كار آنان را از رونق انداخته اند اما...

 

واقعیت این است كه فقط صیادان دشمنان گونه كمیاب فك خزری نیستند بلكه این ندانم كاریها و سهل انگاریهای شهروندان و نیز صاحبان منابع است كه با تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی به دریا باعث در معرض انقراض قرار گرفتن گونه های دریایی شده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 47763
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1